tisdag 8 januari 2013

Årets första projekt


Stickning

Jag har kommit igång med årets första stickprojekt. Nu får vi se hur lång tid det kommer att ta. Vet att jag alltid börjar och får första delarna klara snabbt men när slutet närmar sig brukar jag hitta något nytt som verkar såå mycket roligare och då blir det första liggandes ett tag innan det slutförs.
Detta ser för närvarande ut så här och är bara en femtedel av det hela, men det är stickor nr 8 o tjockt garn och lätt och kul mönster så det går ganska snabbt.






Nu tänkte jag också passa på att visa vad jag fått klart. En av mina döttrar har blivit allergisk mot hyacinter, så när jag hittade ett jättefint mönster på en virkad hyacint på en blogg så var jag helt enkelt tvungen att virka en sådan till henne.
Här har vi den hyacinten.
När jag var igång med virkningen så gjorde jag ett par stycken till.
Så här blev de.
 
 
Jag virkade inte exakt efter mönstret utan gjorde en egen variant. Jag satte mina hyacinter i "hyacintglas" och då måste det finnas synliga rötter det fanns inte i mönstret men jag sydde dit några långa garnändar och de ser precis ut som riktiga hyacintrötter. 
Mönstret som jag började virka efter hittade jag på "Brittas Ami" www.brittasami.blogspot.se  . Tack Britta för mönstret. Det finns mönster till en julstjärna också så får se om jag gör den och kanske får till en hel julgrupp.

Inga kommentarer: