lördag 25 maj 2013

Virkad kofta


 Mormorskofta

Tänk vad man kan göra av mormorsrutor!! Nu är min kofta klar. Jag tycker att den blev fin. Jag är ju mormor också så koftan passar till mej i dubbel bemärkelse.

 

 
Från baksidan ser den ut så här:
 
 
Och när man fäller upp kapuschongen.
 
 
På baksidan av kapuschongen gjorde jag en liten överraskning!
 En annorlunda mormorsruta!!
 
Jag gjorde en mormorsruta med en figur. Jag tyckte att den såg ut som en hund men det skulle vara en björn, jag tycker att den är söt vilket det är.
Tycker att koftan blev lite rolig med den rutan som bara syns när kapushongen är uppfälld.
 
 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så fin! Mönster till en sådan kofta - av mormorsrutor med luva - har jag länge försökt hitta mönster på, inte lyckats. Undrar - Är det eget mönster, som du säljer - eller finns gratismönster på koftan någonstans?
Tacksam för svar
Cecilia

syglädjen sa...

Så otroligt fin - vill gärna göra en liknande - var kan man hitta mönstret?

Unknown sa...

Oj såg inte att ni kommenterat mitt inlägg förrän nu, jag har inget mönster utan har bara sett en bild på koftan. Räknade hur många rutor det var och hur många varv dom ungefär hade, sedan sydde jag ihop rutorna och virkade sedan med bottenfärgen upp och ner längs sidorna tills den nådde runt mej. Lite med bottenfärg i framkanten. Ärmarna virkade jag likadant först rutorna sedan upp o ner längs armen på varje sida om rutorna till lagom vidd, sydde ihop o virkade sedan runt nedarkanten till lagom längd. Likadant på nederkanten av koftan. Till kapuschongen tittade jag på en tröja jag hade o gjorde likadant.

Unknown sa...

Jag hittade bilden som jag virkade koftan efter och det finns ett mönster till den fast på engelska det var därför jag försökte på fri hand jag är inte så bra på engelska mönster. Här är länken http://www.maggiescrochet.com/collections/crochet/products/scrap-granny-hooded-jacket-crochet-pattern

Liljegårdens Maria sa...

Hej!
Det var den finaste kofta av mormorsrutor jag sett hittills! En sån blir jag sugen på att försöka mig på nu! Tack för all inspiration i din blogg! Nu ska jag fortsätta titta på allt fint du gör.
/Maria

candelia sa...

Jaa underbar komposition du gjort ..design kallas det väl ;)
Mormors rutor som inte ser ansträngt ihoppressade ut.

Anonym sa...

Hej, letar kofta med dessa rutor, hittade din blogg! Den är fantastisk!!! Skulle du kunna tänka dig göra en på beställning? betalar bra!
Catharina asph asph2@spray.se