tisdag 8 oktober 2013

Virkade morgonskor

Virkade innetossor

Kärt barn har många namn inneskor, morgontofflor, tossor och säkert finns det fler namn. Jag började med att virka tre african flowers. För att de skulle bli stora nog så virkade jag med dubbelt garn och virkade ett extra varv med stolpar runt blommorna.
Jag virkade en sula i brunt efter en innersula i en sko. Såhär såg delarna ut före montering.
Jag sydde ihop blommorna och virkade sedan ihop blommorna med sulan. Under sulan sydde jag på två skinnbitar för att de inte skulle bli hala att gå i.
Inuti tofflorna sydde jag i en sula av fårskinn som jag tog från en gammal vante för att de skulle bli varma och mjuka att gå i.
Så här ser de ut färdiga och klara för att använda.

Turkos och orange med gul mitt. Bruna sulor och en kant upptill med ett luddigt garn. Det luddiga garnet är polyester men allt annat är bomullsgarn.

6 kommentarer:

Unknown sa...

De är så läckra dina innetofflor, ska nog ge mig på att virka sådana också...när jag är färdig med mina pågående projekt. :)

Anonym sa...

Tack för idén! Måste göra!

Unknown sa...

Tack för idén! Även jag tycker jag måste göra de!! Mina släktingar önskar om och om igen strumpor och tofflor. Det blir något nytt ;)

Anonym sa...

Gillar dina tofflor skarpt! Undrar vilken storlek på virknål du använde för att få rutorna lagom stora? Mvh Ylva

Soili sa...

Dom är jättefina.Jaha....en grej till som jag bara MÅSTE göra.Är "dökär" i african flower rutan.
Tack för bra förklarande bilder.
Kram Soili

Unknown sa...

Tack för alla snälla kommentarer om tofflorna, jag använde virknål nr 4.